کد مطلب:252696 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:317

حضرت امام هادی از نظر اعجاز و کرامات
حضرت امام هادی علیه السلام را علاوه بر آثار علمی و تجلیات كلامی نیز معجزات و كرامات بسیاری است كه ما به برخی از آن در این مقام به عنوان فهرست اشاره می نمائیم چنانكه در كتب معتبره نقل گردیده است.

1- مجسم شدن تصویر شیر در مجلس رسمی متوكل خلیفه عباسی و جریان وقوع این معجزه به نقل از كتاب اعیان الشیعه و به نقل از خرایج راوندی به شرح زیر است.

متن خبر این است: روی الراوندی فی الخرایج عن زرافة حاجب المتوكل انه وقع رجل مشعبد من ناحیة الهند الی المتوكل فقال له المتوكل ان انت اخجلت علی بن محمد الرضا اعطیتك الف دینار قال تقدم بان یخبر رقاق خفاف و اجعلها المائده و اقعدنی الی جنبه ففعل و احضر علی بن محمد (ع) و علی یساره مسورة علیها صورة اسد فمد علی بن محمد (ع) یده الی رقاقه فطیرها ذالك الرجل و مدیده الی اخری فطیرها فتضاحك الناس فضرب علی بن محمد (ع) یده علی تلك الصورة و قال خذه فوثبت تلك الصورة من المسورة فابتلعت الرجل و عادت كما كانت فتحیر الجمیع و نهض علی بن محمد علیه السلام.

فقال (ع) والله لا یری بعدها التسلط اعداء الله علی اولیاء الله و خرج من عنده فلم ارالرجل بعد.

راوندی روایت كرده كه زرافه دربان متوكل گفت مردی شعبده باز از ناحیه هند به دربار متوكل بار یافت و كارهای محیرالعقولی از او صادر شد.



[ صفحه 454]



متوكل به او گفت اگر توانستی علی بن محمد الرضا را كه من دعوت می كنم خجل و شرمنده سازی من هزار دینار به تو می دهم مرتاض گفت من حاضرم چنین كنم، شما دستور دهید كه نان های سفره را قرص های كوچك كوچك تهیه نمایند و جای من كنار آن مهمان تو باشد.

متوكل دستور داد نان های قرص كوچك تهیه نمایند و سفره ای گستردند و اعیان و رجال لشكری و كشوری را رسما دعوت كرد و در یك طرف خود حضرت امام علی النقی الهادی علیه السلام را جا داد و پهلوی آن حضرت آن مرتاض هندی نشست پرده ای در مجلس متوكل بود كه نقش شیری بر آن مرتسم گردیده بود و مدعوین همه آمدند و سر سفره نشستند و خلیفه سابقه داده بود كه قصد اهانت و تحقیر حضرت امام هادی را دارد لذا در انتظارند ببینند مرتاض هندی چه می كند.

خلیفه تعارف نمود آقایان بفرمایند شروع به غذا خوردن نمایند در این موقع حضرت امام هادی علیه السلام دست برد قرص نانی بردارد آن قرص نان به صورت پرنده درآمد و طیران كرد دست برد به قرص دوم آن هم طیران كرد حضار مجلس همه شروع كردند به قهقهه و خنده بلند.

مجلس صورت بدی به خود گرفت ولی خلیفه مشعوف شد زیرا او جز قصد اهانت و تحقیر حضرت منظوری نداشت حال دارد به مراد خود نائل و مرتاض هم دارد به دریافت هزار دینار جائزه خود نزدیك می گردد در این هنگام امام هادی علیه السلام با انگشت خود اشاره فرمود به صورت شیر پرده كه بگیر این مرد مرتاض بی معرفت احمق را فورا به فرمان آن حضرت صورت شیر پرده مجسم شده و به هیكل شیر درنده خارجی در آمد و آن مرد بدبخت مرتاض را یك لقمه كرد و بلعید و خون او را هم از آنچه بر فرش خلیفه ملعون ریخته بود لیسید به طوری كه اثری از آن باقی نماند.

حضار همه از این منظره عجیب به وحشت و دهشت افتادند و در مقام



[ صفحه 455]



اضطراب به التماس پرداختند و از حضرت تقاضا كردند دستور دهید این شیر آنچه خورده برگرداند حضرت فرمود به خدا قسم كه هرگز برنخواهد گشت و او را دیگر نخواهید دید و رو كرد به متوكل و فرمود دیدی قدرت خدا را كه هرگز دوستان خود را خجل نسازد بلكه خجلت از آن دشمنان مقام امامت و ولایت است و سپس از آن مجلس حركت نموده و آن محفل رسمی را ترك نمود آری.



به قدرت معجز آورده نه در مخفی نه در پرده

به شیر پرده هی كرده كه خصم جان اعدا شد



و امثال این معجزات از حضرتش صادر و مورد شهود مردم واقع شده است.

مانند رفتن خود آن بزرگوار به میان شیران درنده و خضوع و خشوع آنان نسبت به آن حضرت مانند اطاعت حیوانات درنده و غیردرنده از فرمان آن حضرت.

مانند زنده كردن اموات و مخصوصا زنده كردن غلام متوكل عباسی.

مانند یافتن شمشیر بین هوا بدون چیزی كه بدان آویخته باشد.

مانند مشتی از خاك برداشتن و آن را زر سرخ كردن.

مانند ظاهر ساختن چشمه آب در بیابان خشك.

مانند روئیدن سبزه در كنار صحرا و بیابان خشك.

مانند ظاهر ساختن شبكه طلا در نزد مردم.

مانند نشان دادن بهشت با همه اشربه و اطعمه و نعم آن به اصحاب خود.

مانند بردن ابی هاشم به طی الارض به چند شهر در یك شب.

مانند گویا كردن لسان ابی هاشم بر هفتاد لغت غیرعربی.

مانند بی اختیار شدن امراء و وزراء در تعظیم آن حضرت.

مانند شفا دادن مبروصان و شفا دادن امراضی كه اطباء حاذق عصر آن حضرت از معالجه آن عاجز بودند. و نیز معجزات و كرامات بسیار دیگر كه همه در كتب اخبار معتبره مذكور و مسطور است و تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل.



[ صفحه 456]



و نظر به اینكه بنای ما بر اختصار و جلوگیری از تطویل كلام است مضافا به اینكه نقل آن آثار و معجزات از وسع این رساله خارج است شما خواننده محترم را به كتب معتبره حواله می دهیم و توفیق مطالعه آن را از صقع ربوبی برای عشاق مقام ولایت و استحضار و اطلاع ایشان بر فضائل مقام ولایت خواستاریم.